Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego w Lądku - witamy na naszej stronie internetowej::„Jesteśmy szkołą, która swoje działanie opiera na wartościach: mądrość, prawda, odpowiedzialność. Kształcimy uczniów zapewniając wszechstronny rozwój w przekonaniu, że potrafią sprostać wyzwaniom przyszłości”

III Innowacja pedagogiczna

21 kwietnia 2017 12:35 | III Innowacja pedagogiczna

MOCNE KOŚCI TO PODSTAWA




Dlaczego należy dbać o układ kostny? Po co ludziom kości? A po co – stawy? – z odpowiedziami na te  pytania tym razem zmagali się „ambasadorzy długowieczności”.


Otóż kości pełnią wiele ważnych funkcji: dźwigają ciężar ciała, od nich zależy budowa, wielkość i postawa człowieka. Chronią też ważne narządy przed urazami, umożliwiają ruch, są miejscem przyczepienia i podporą dla mięśni. Układ kostny człowieka kształtuje się do 20.-25. roku życia, a najbardziej intensywnie rozwija się w wieku dziecięcym. Do 10 roku życia buduje się ponad połowa masy naszych kości. W tym czasie w kościach mineralizuje się wapń, tworząc „rezerwy”, z których organizm czerpie w dorosłym wieku.


Na właściwy rozwój i stan kości ma wpływ wiele czynników, przede wszystkim jednak uwarunkowania genetyczne, gospodarka hormonalna w okresie dojrzewania, a także właściwa dieta, masa ciała i aktywność fizyczna.


Jeśli odpowiednio zadbamy o kości we wczesnym wieku, będą nam długo i dobrze służyły. Cóż więc robić? Zmotywowani tym, co widzieli na zdjęciach RTG trzecioklasiści, szybko przypomnieli sobie i przećwiczyli zachowanie prawidłowej postawy podczas odrabiania lekcji, pracy przy komputerze. (Siedząc przy biurku, należy być wyprostowanym , plecy opierać pod kątem prostym o oparcie krzesła. Nogi dotykają całymi stopami podłoża, odległość oczu od blatu stołu powinna wynosić 30 – 35 cm, łokcie nie powinny leżeć na stole, ale nieco wystawać poza jego brzeg).


Uzupełniali również indywidualnie karty pracy – W jaki sposób Witaminka Celinka dba o swoje kości i stawy? Ponadto udzielali odpowiedź na pytanie Co ty robisz, aby mieć zdrowe kości? : „Jem nabiał, ryby, dbam o aktywność fizyczną.”, „Jem zdrową żywność.”, „Uprawiam różne sporty, pamiętam o prawidłowej postawie podczas siedzenia przed komputerem.”, „Biegam, pływam, jem owoce i warzywa, gram w piłkę, jeżdżę na rowerze.” itp. Odszukiwali również w szaradzie nazwy produktów,  zawierające dużo wapnia, który wzmacnia kości. Obejrzeli w Internecie krótki film, na którym dietetyczka wyjaśnia, co to jest wapń (www.zdrowenietrudne.pl/materiały).


W końcowej części zajęć postanowili w grupach zilustrować układ kostny człowieka, by bliżej poznać jego poszczególne elementy.


Zbilansowana dieta to podstawa profilaktyki chorób kości. Niektóre lubiane przez dzieci produkty „wypłukują” wapń z organizmu i osłabiają układ kostny – przetworzona żywność, dania typu fast-food, chipsy, słodzone, gazowane napoje. Urozmaicona dieta dziecka powinna być zatem komponowana z pięciu grup produktów, dostarczając tym samym odpowiednią ilość niezbędnych dla zdrowia minerałów i składników odżywczych. Obok produktów zbożowych powinny się w niej znaleźć warzywa, owoce, chude mięso, ryby morskie, jaja, mleko i jego przetwory, a także oleje roślinne i masło.

Przeczytano: 209 razy. Wydrukuj|Poleć znajomemu|Do góry

Zdjęcia: