Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego w Lądku - witamy na naszej stronie internetowej::„Jesteśmy szkołą, która swoje działanie opiera na wartościach: mądrość, prawda, odpowiedzialność. Kształcimy uczniów zapewniając wszechstronny rozwój w przekonaniu, że potrafią sprostać wyzwaniom przyszłości”

III Innowacja pedagogiczna

16 marca 2017 21:11 | III Innowacja pedagogiczna

ODPOCZYNEK KONIECZNY DLA ZDROWIA PSYCHOFIZYCZNEGO




Odpoczynek - jednym kojarzy się z wylegiwaniem na kanapie, innym z uprawianiem sportu. Niezależnie od tego, kto co woli i częściej stosuje, obie formy odpoczynku konieczne są dla naszego zdrowia psychofizycznego.


A z czym kojarzy się to pojęcie „ambasadorom długowieczności”? Otóż w losowo dobranych zespołach zastanawiali się nad jego interpretacją. I co dwie głowy, to nie jedna wysnuli wiele trafnych określeń, wśród których znalazły się między innymi: relaks, rozluźnienie, rozrywka, przyjemność, odstresowanie się, odsapnięcie itp. Oczywiście każda ekipa musiała się zaprezentować i omówić swoje spostrzeżenia. W trakcie pojawiały się również propozycje różnorodnych rodzajów odpoczynku prowadzące do wyłonienia dwóch form: czynnej i biernej.


Odpoczynek czynny

To pełna aktywność ruchowa. Przejawia się ona w praktycznie każdym ruchu, jaki wykonujemy, również w codziennych czynnościach, takich jak gotowanie czy chodzenie. Ale aby aktywność ruchowa sprawiała przyjemność, najlepiej dobierać ją w zależności od stopnia i rozległości zmęczenia oraz indywidualnych upodobań. Mogą to być np. spacery, turystyka, praca na działce czy sport. Ważne, żeby wypoczynek aktywny był tak regularny, jak regularnie odpoczywamy biernie np. podczas snu.


Odpoczynek bierny

Jest to ograniczenie do minimum wszelkiej aktywności - zarówno mięśniowej, jak i umysłowej. Najbardziej efektywną formę takiego odpoczynku stanowi sen, wtedy właśnie następuje wyraźne obniżenie napięcia mięśni szkieletowych. Podczas snu odpoczywają także: centralny układ nerwowy, serce, układ pokarmowy i układ oddechowy.


Kolejnym zadaniem trzecioklasistów było wybranie spośród wycinków z gazet przykładowych form odpoczynku i zaszeregowanie do właściwej grupy, chętni mogli również podać swoje propozycje. Z tym wyzwaniem także poradzili sobie doskonale i wzajemnie się zaprezentowali, po czym nastąpiła dyskusja jak to jest z proporcjami odpoczynku, który jest ważniejszy?


W końcu okazało się, że obie formy odpoczynku, zarówno bierna, jak i czynna, powinny  biorąc pod uwagę tryb życia - harmonijnie ze sobą współgrać i wzajemnie się uzupełniać.


Jeśli na przykład po dniu spędzonym w siedzącej pracy, szkole mamy zamiar położyć się przed telewizorem, a następnie pójść spać, nie ma mowy o odpowiednich proporcjach wypoczynku. Dobrze, jeśli aktywny wypoczynek będzie codziennie przyjemnym zakończeniem dnia, np. w formie wieczornego spaceru, natomiast trzy razy w tygodniu będzie on przybierał formę nieco bardziej intensywną, np. jako sport.


Należy pamiętać, że codzienna rekreacja wpływa pozytywnie na samopoczucie, sprawność fizyczną i stan psychiczny. Aktywny tryb życia niesie ze sobą szereg korzyści i sprawia, że jakość naszego życia jest po prostu lepsza. A wysiłek to przede wszystkim najskuteczniejszy i najtańszy sposób na uniknięcie wielu schorzeń.

Przeczytano: 222 razy. Wydrukuj|Poleć znajomemu|Do góry

Zdjęcia: