03 czerwca 2015 16:00 | Innowacja pedagogiczna
We wtorkowe przedpołudnie niebiescy, zieloni, pomarańczowi, różowi – pierwszoklasiści podzieleni na kolorowe grupy udali się na łąkę. Pierwszym zadaniem było dokonanie obserwacji i na barwnych kartkach wypisanie nazw zaobserwowanych zwierząt łąkowych. Nie było z tym problemu. Przy prezentacji pojawiły się: motyle, mrówki, żuki, bociany, kaczki, sarny, ważki, pająki, pszczoły, żaby, ślimaki, biedronki, trzmiele, skowronki, jaskółki, bażanty. Następnym krokiem było wcielenie się w rolę zwierząt i przedstawienie za pomocą scenek dramowych spotkań na łące ( O czym rozmawiały?, Jak się zachowywały?, Czym się zajmowały?). Na początku było trochę tremy, ale szybko minęła i ułożone dialogi zmieniały się w wesołe improwizacje. Końcowym zadaniem były zabawy pantomimiczne wyrażające niepokój zwierząt – strach przed kimś nowym, który pojawił się na łące – przed człowiekiem i towarzyszącemu mu hałaśliwymi maszynami, samochodami, warczącymi traktorami, okrzykami.
Musimy pamiętać, że łąka to dom dla wielu zwierząt i racjonalnie nią gospodarować.
Po powrocie do klasy każda z grup za pomocą ekspresji plastycznej przedstawiła zapamiętane widoki.
Spotkanie na łące zachęciło do refleksji najmłodszych nad własnym postępowaniem, rozbudziło zainteresowanie jej pięknem, którym należy się cieszyć i podziwiać, a nie niszczyć dla bezmyślnej zabawy czy chwilowej zachcianki.