Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego w Lądku - witamy na naszej stronie internetowej::„Jesteśmy szkołą, która swoje działanie opiera na wartościach: mądrość, prawda, odpowiedzialność. Kształcimy uczniów zapewniając wszechstronny rozwój w przekonaniu, że potrafią sprostać wyzwaniom przyszłości”

Innowacja pedagogiczna

30 kwietnia 2015 15:28 | Innowacja pedagogiczna

SŁUŻY DO PICIA, SŁUŻY DO MYCIA, BEZ NIEJ NA ZIEMI NIE BYŁOBY ŻYCIA - WODNE EKSPERYMENTY

      Ostatni tydzień poświęciliśmy „wodzie – źródle życia”.  Młodzi przyrodnicy poznali między innymi:

▪ znaczenie wody w życiu człowieka, zwierząt i roślin,

▪ zrozumieli wartość czystej wody jako niezbędnego czynnika dla

   zdrowia ludzi i całej przyrody,

▪ poznali proces krążenia wody w przyrodzie,

▪ uczyli się oszczędzać wodę,

   ale najwięcej radości sprawiły zabawy z wodą.

Przed rozpoczęciem każdego eksperymentu było krótkie wprowadzenie, dalej symulacje – hipotezy wyniku przeprowadzonych badań. A efekty były czasami zdumiewające i zaskakujące.


Jak suszyć ubrania?

     Na podstawie dwóch chusteczek pierwszoklasiści dowiedzieli się jak suszyć ubrania Zmoczyli dwie chusteczki. Delikatnie wycisnęli z nich wodę. Jedną chusteczkę rozłożyli na płasko ,a drugą pozostawili zmiętą.

Wysnuli wniosek, że szybciej wysychają te przedmioty, które mają większą powierzchnię parowania.


Bariera z tkaniny.

     Do szklanki nalali wody, na wierzch naciągnęli za pomocą gumki zmoczoną bawełnianą chusteczkę do nosa. Po odwróceniu szklanki do góry dnem woda się nie wylała.
To na materiał ciśnie od dołu powietrze, i to tak mocno, że nie pozwala oderwać się materiałowi od szklanki. Ta siła powietrza działająca na materiał nazywa się ciśnieniem atmosferycznym.

Gdzie szybciej?

     Napełnili dwie szklanki wodą gorącą i zimną. Dalej wlali do każdej ze szklanek po kropli barwnika – tuszu.  W obu szklankach woda się zabarwiła, ale w szklance z ciepłą wodą dużo szybciej.
W zimnej wodzie cząsteczki poruszają się dużo wolniej niż w gorącej, dlatego barwnik rozprzestrzeni się szybciej w szklance z gorącą wodą.


Chmurka w butelce.

     Napełnili butelkę gorącą wodą, tak nie do pełna. Następnie w otworze butelki umieścili kostkę lodu. Pod kostką pojawiła się mglista chmurka.
Para wodna pod wpływem zimna gwałtownie się ochłodził i skropliła. Widoczna chmurka to skroplona para wodna.


Rozpuści się czy nie?

     Pierwszoklasiści napełnili sześć szklanek wodą – nie do pełna. Kolejno wrzucali do każdej po 1 łyżeczce substancji: sól, cukier, kasza, ryż, kakao, kawa. Zamieszali i obserwowali, co się dzieje.
Sól i cukier rozpuściły się, pozostałe substancje osiadły na dnie, a w czasie mieszania się unosiły.
Sól i cukier rozpuszczają się, to znaczy, że cząsteczki wody wnikają pomiędzy cząsteczki cukru lub soli. Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć między cząsteczki kawy, kakao, ryżu, czy kaszy. Te substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Tworzą zawiesinę, której drobiny osadzają się na dnie pod wpływem siły grawitacji.


Czy woda może płynąć do góry?
      W talerzyku umieścili świeczkę i zamocowali ją za pomocą plasteliny. Dalej nalali wodę, wychowawczyni zapaliła świeczkę i nakryli ją słoikiem. Po chwili świeczka zgasła, ale największe wrażenie wywarła woda, która znalazła się w słoiku, podniosła się do góry.
Świeczka płonęła do momentu, gdy wykorzystała cały tlen znajdujący się w słoiku. Następnie powstałą w ten sposób lukę wypełniła woda z talerzyka. Powtarzaliśmy to doświadczenie ze względu na duże zainteresowanie, dolewając jednocześnie więcej wody do talerzyka.


           Były i inne doświadczenia, jak sprawdzanie wsiąkania wody w glebę, badania czy w ludzkim ciele jest woda, czy woda może zmieniać kształt, od czego zależy poziom wlewanej wody do różnych naczyń, aż w końcu wykonanie własnych statków (Tymbark, AMB, Sasza, Ciasteczko, Pipi, Mumu, Garda, Lula, Kajko, Lilka, Lila, Hanka, Laila) i wodowanie. To dopiero była emocjonująca zabawa.

 

 

Przeczytano: 603 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: