Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego w Lądku - witamy na naszej stronie internetowej::„Jesteśmy szkołą, która swoje działanie opiera na wartościach: mądrość, prawda, odpowiedzialność. Kształcimy uczniów zapewniając wszechstronny rozwój w przekonaniu, że potrafią sprostać wyzwaniom przyszłości”

Aktualności

02 listopada 2020 23:12 | Aktualności

EKSPERYMENTOWANIE PODSTAWĄ WIELOKIERUNKOWEGO ROZWOJU DZIECKA – ZABAWY Z WODĄ


Ostatni tydzień nauki szkolnej minął pierwszakom pod hasłem rozwijania kompetencji matematycznych oraz kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii w kontekście kręgu tematycznego  „Woda cennym skarbem.”

 

Znaczącą rolę odegrały  wykonane przez najmłodszych proste doświadczenia – wodne eksperymenty.

 

Pierwszym z nich było poszukanie odpowiedzi na pytanie: Co rozpuszcza się w wodzie? Na stoliku zostały zgromadzone wybrane produkty: sól, cukier, mąka, piasek, pieprz w ziarenkach oraz słoiczki. Następnie każdy po kolei angażował się w przebieg kolejnych działań: napełnienie słoiczków wodą, odmierzenie łyżeczką jednakowych ilości produktów, wsypanie do oddzielnych słoiczków, zamieszanie w nich wody, aby rozprowadzić to, co zostało wsypane, a następnie sformułowanie wniosków.

 

Woda jest doskonałym rozpuszczalnikiem, ale nie potrafi rozpuścić niektórych przygotowanych do doświadczenia produktów (pieprz i piasek). Niektóre zaś rozpuszczają się niezupełnie (mąka).

 

Ciekawym okazało się wykonanie doświadczenia wyjaśniającego, jak powstają chmury i deszcz. Nad czajnikiem z gotującą się wodą nauczyciel umieścił talerzyk, na którym od spodu skraplała się para wodna (deszcz), wyjaśniając, że woda znajdująca się w zbiornikach wodnych, roślinach i glebie paruje. Chmury powstają, gdy ciepłe, wilgotne powietrze (para wodna) unosi się do góry i ochładza. Drobniutkie krople wody nie są jeszcze kroplami deszczu. Dopiero, gdy połączą się w duże i ciężkie krople, spadną w postaci deszczu na ziemię (gdzie dostaną się do gleby i zbiorników wodnych).

 

Najwięcej frajdy sprawiło pierwszoklasistom zapoznanie się z pojęciem pojemności naczyń. Każdy mógł samodzielnie eksperymentować, porównywać, oceniać pojemność – najpierw „na oko”, a potem przez przelewanie płynów za pomocą butelek oraz zestawu przeźroczystych pojemników o różnych wielkościach i kształtach.
Ćwiczenia te pomogły im zrozumieć, że np. wody jest tyle samo, chociaż po przelaniu wydało się jej więcej lub mniej oraz ułatwiły poznanie sensu mierzenia i rozwiązywania zadań.

 

Wodne eksperymenty przyczyniły się również do rozwoju myślenia, koncentracji uwagi, wzajemnej współpracy, integracji zespołu oraz świetnej zabawy.

MJ

Przeczytano: 65 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: