Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego w Lądku - witamy na naszej stronie internetowej::„Jesteśmy szkołą, która swoje działanie opiera na wartościach: mądrość, prawda, odpowiedzialność. Kształcimy uczniów zapewniając wszechstronny rozwój w przekonaniu, że potrafią sprostać wyzwaniom przyszłości”

Aktualności

07 maja 2018 21:35 | Aktualności

WODA ŹRÓDŁEM ŻYCIA ORAZ EKSPERYMENTALNĄ INSPIRACJĄ


 



Dzieci z natury są ciekawe świata, poprzez zabawę doświadczają to, co je otacza. Łatwo zapominają to, co same powiedziały, i to, co im powiedziano, ale nie to, co zrobiły lub co im zrobiono.

 

Dla pierwszoklasistów krąg tematyczny „Woda źródłem życia” stał się inspiracją do przeprowadzenia eksperymentów związanych z tą życiodajną cieczą, co sprawiło im wiele radości i zadowolenia.

 

Na podstawie dwóch chusteczek pierwszoklasiści dowiedzieli się jak suszyć ubrania. Zmoczyli je dokładnie. Po czym delikatnie wycisnęli z nich wodę. Jedną chusteczkę rozłożyli na płasko ,a drugą pozostawili zmiętą. Wysnuli wniosek, że szybciej wysychają te przedmioty, które mają większą powierzchnię parowania.

 

Bardzo podobało im się doświadczenie, które powaliło ich hipotezy. Otóż do szklanki nalali wody, na wierzch naciągnęli za pomocą gumki zmoczoną chusteczkę. Po odwróceniu szklanki do góry dnem woda się nie wylała. I tu pojawiło się niezłe zaskoczenie. Bowiem okazało się, że to na materiał ciśnie od dołu powietrze, i to tak mocno, że nie pozwala mu się oderwać  od szklanki. Ta siła powietrza działająca na materiał nazywa się ciśnieniem atmosferycznym.

 

Wiele zabawy sprawiło im sprawdzanie rozpuszczalności niektórych substancji. Napełnili sześć szklanek wodą – nie do pełna. Kolejno wrzucali do każdej po 1 łyżeczce substancji: sól, cukier, kasza, ryż, kakao, kawa. Zamieszali i obserwowali, co się dzieje. Sól i cukier rozpuściły się, pozostałe substancje osiadły na dnie, a w czasie mieszania się unosiły. Sól i cukier rozpuszczają się, to znaczy, że cząsteczki wody wnikają pomiędzy cząsteczki cukru lub soli. Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć między cząsteczki kawy, kakao, ryżu, czy kaszy. Te substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Tworzą zawiesinę, której drobiny osadzają się na dnie pod wpływem siły grawitacji.

 

Czy woda może płynąć do góry? W talerzyku umieścili świeczkę. Dalej nalali wodę, wychowawczyni zapaliła świeczkę i nakryła ją słoikiem. Po chwili świeczka zgasła, a  woda z talerzyka znalazła się w słoiku i podniosła się do góry. Świeczka płonęła do momentu, gdy wykorzystała cały tlen znajdujący się w słoiku. Następnie powstałą w ten sposób lukę wypełniła woda z talerzyka.

 

Były i inne doświadczenia, jak sprawdzanie rozpuszczalności barwnika w zimnej i gorącej wodzie czy tworzenie chmurki w butelce oraz zabawy z wodowaniem własnoręcznie przygotowanych statków techniką origami.

 

Do odkrywania tajników nauki wcale nie jest potrzebne prawdziwe laboratorium, czasami wystarczy kilka przedmiotów, by stała się ona  ciekawa, fascynująca i atrakcyjna, a dziecko samo poczuło, że chce się uczyć i zdobywać informacje.

Przeczytano: 109 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: